VD-kommentar
Stark tillväxt och ovanligt hög sommarhandel
Med nya mobila handelstjänster, lanseringen av ett nytt digitalt beslutsstöd för fondsparande (Portföljgeneratorn), sänkt pris på utlandshandel och lanseringen av Avanza Markets gick vi in i sommaren med ett vassare kunderbjudande än någonsin. Resultatet blev ett nettoinflöde på 5 miljarder SEK och ett kundinflöde på 20 400 nya kunder under det tredje kvartalet. Kundinflödet motsvarar en ökning med 59 procent jämfört med samma period föregående år.
Sommaren brukar bjuda på lugnare handel, men en svängig börs i kombination med en växande kundbas fick genomslag i handelsstatistiken. Avanza blev under kvartalet för första gången största svenska bank på Stockholmsbörsen mätt i omsättning. Augusti bjöd även på nytt handelsrekord med en toppnotering på 200 000 avslut under en enskild handelsdag. Totalt under kvartalet ökade courtageintäkterna med 5 procent jämfört med kvartalet innan, något som är ovanligt för ett sommarkvartal.
Stökig marknad och fallande reporänta pressar intäkterna
Det tredje kvartalet har annars präglats av en orolig och nedåtgående börs och fortsatt fallande marknadsräntor i svallvågorna av Greklandskrisen och kraftiga fall på börserna i Kina. Till följd av detta har sparkapitalet legat relativt stilla trots ett högt nettoinflöde. Spararnas jakt på tryggare placeringar syns i minskade intäkter från fondprovisioner när de har omplacerat från aktiva placeringar i väntan på ett stabilare marknadsläge. Det rådande marknadsläget har även bidragit till en ovanligt lugn start på hösten inom Corporate Finance då många företag som vill in på börsen avvaktar utvecklingen. En fortsatt fallande reporänta under kvartalet sätter samtidigt ytterligare press på våra ränteintäkter. Därmed når vi, trots ökade courtageintäkter, inte upp till föregående kvartals rekordresultat, men levererar en ökning av rörelseresultatet med 54 procent jämfört med samma period föregående år.
Högst förtroende bland svenska banker
Även om vi under den senaste perioden har verkat i en stökig omvärld, där fallande marknadsräntor och snabba förändringar i våra kunders placeringsbeslut kortsiktigt påverkar intäkterna, så känner jag stor tilltro till vår långsiktiga tillväxtförmåga. Det viktiga för långsiktig tillväxt i rörelseintäkter är att vi fortsätter att leverera tydlig kundnytta, tar marknadsandelar från storbankerna och vinner nya kunders förtroende. Därför är det särskilt glädjande att vi under det tredje kvartalet nådde en ny toppnotering i vår löpande Net Promoter Score-undersökning om kundnöjdhet, en undersökning som visar på kundernas rekommendationsgrad. Även Privata Affärers undersökning under sommaren visade att Avanza är den bank som har högst förtroende av alla svenska banker. Det är ett förtroende som vi kommer att göra vårt bästa för att fortsätta förtjäna.
Stockholm den 20 oktober 2015
Martin Tivéus, VD Avanza