April: Bra rapporter ökade privat börshandel

April: Bra rapporter ökade privat börshandel Privatpersoners aktiehandel ökade 5 procent under april och nådde 12 000 börsaffärer per dag. Därmed ökade privatpersonernas handel mer än börsen i övrigt. - Den privata aktiehandeln har gynnats av att två av tre bolagsrapporter överraskat positivt samtidigt som irakkriget kommit bakgrunden. Sars- viruset har inte heller haft någon större effekt på den privata börshandeln, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza. Men antalet privatpersoner som handlar på börsen har trots allt gått ned. - Antalet aktiva har sjunkit med 23 procent årets första fyra månader. Antalet affärer som privatpersoner gör har däremot bara fallit hälften så mycket. Bakom den fortsatta handeln står alltmer de mest erfarna, sk dagshandlare, säger Hemberg. Antalet nyanmälda privatsparare har minskat något, men är kvar på en relativt hög nivå om 7 procent på årsbasis. I valet av aktier märks samtidigt ett mindre intresse för de största aktierna. - Sju av tio folkaktier har under april förlorat ägare, vilket ska tolkas som att privatpersoner är beredda att investera i mindre och mera riskfyllda aktier, säger Hemberg. Bland de få stora bolag där privatpersoner trots allt ökat sina innehav var H&M och SCA. April 2003 (20 börsdagar) april mars %mars-feb Privatspararna totalt 12 000 11 400 + 5,2 % Avanza 4 300 4 000 + 7,5 Etrade 2 200 2 100 + 9,5 Nordnet 4 300 4 100 + 4,8 Skandiabanken 1 200 1 200 0 Bankerna Särredovisas ej Andel affärer på börsen (%) 17,2 17,0 x Avslut hela Stockholmsbörsen 34 700 33 500 3,6 Källa: Stockholmsbörsen Förändringar snittportfölj (Alla nätmäklare) Köpt Sålt H&M Ericsson SCA Nokia SEB ABB TeliaSonera Skandia Tele 2 Astra Privatspararna (77 000 depåer) Snittaffärer per månad 1,1 1,1 0 % Nya depåer/v 102 121 -16% Utlåning (msek) 243 223 + 8,9 Inlåning (msek) 789 762 + 3,5 Under senaste månaden genomförde Avanzas privatplacerare i snitt 4 200 dagsaffär, vilket tydligt överstiger bolagets bedömda nivå för nollresultat (2.200-2.500 dagsaffärer). För mer information: Claes Hemberg, informationschef Avanza: 0708-618047 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030502BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030502BIT00650/wkr0002.pdf