Första kvartalet: Spararna ökar aktieköpen igen

Privathandeln i aktier steg med 18 procent under första kvartalet jämfört med samma kvartal i fjol. Bara under mars steg handeln till 66 200 aktieaffärer per dag. Privatpersoner minskar nu andelen på bankkontona och börjar sakta bli mer positiva till aktier, trots dystra siffror kring ekonomin. "Det stora börsfallet är nu ett halvår bort och Ericsson-aktien har stigit 14 procent i år. Dessutom är räntan på bankkonto rekordlåg och spararna får många erbjudanden om aktieköp genom emissioner. Därför minskar spararna nu andelen kontanter på sina konton första gången på över ett år", säger Claes Hemberg, sparekonom hos Avanza Bank.

Första kvartalet 2009 bjöd på ovanligt många aktieaffärer bland privatpersoner. Efter nedgången på börsen är storleken på affärerna mindre än för exempelvis ett år sedan, men nu tycks affärernas storlek börja stiga igen.

”Förutom fler affärer stiger nu också spararnas storlek på affärerna. Det tyder på att mer erfarna sparare har börja köpa aktier igen. Snittaffären har stigit med 20 procent senaste månaden och är nu uppe i 65 000 kronor”, säger Hemberg.

Andelen kontanter på spararnas konton är en indikator på spararnas börstro. Under hela 2008 steg andelen kontanter hos spararna från cirka 15 procent upp till cirka 25 procent. Nu har nivån återigen börjat falla, första gången på över ett år och är i dagsläget på 21 procent. Varje dag handlade privatpersoner nu aktier för 4,2 miljarder mot 3,5 månaden före. Folkaktierna, som nära två miljoner svenska äger aktier i, har däremot inlett året mycket svagt. Börsutvecklingen bland folkaktierna är ned sju procent i år. Det är betydligt sämre än börsens totala utveckling på minus två procent under årets första kvartal. De mest populära aktierna bland spararna under mars har varit Ericsson och SEB. Bägge har kommit i ropet efter uppgångar på börsen. Samtidigt sålde spararna kritiserade aktier som Swedbank och H&M.

Statistik
privat handel

Antal affärer* Förändring Förändring Mar Feb Mar-08
per dag, st en månad ett år

Avanza Bank 5 % 44 % 29 000 27 500 20 100
Etrade 21 % 28 % 9 700 8 000 7 600
Nordnet 12 % 81 % 25 400 22 700 14 000
Skandiabanken 24 % 91 % 2 100 1 700 1 100
Särredovisar Särredovisar -
Övriga banker ej ej - -
Privatspararna, 42 800
totalt 11 % 55 % 66 200 59 900

Avanza Banks Förändring Förändring 31 mar 28 feb 31 mar-08
sparare, en månad ett år
preliminärt
Sparkapital, 44 500
MSEK 4 % – 16 % 37 600 36 000
Utlåning, MSEK 7 % – 38 % 1 500 1 400 2 400
Inlåning, MSEK 0 % 8 % 7 800 7 800 7 200
Konton, st 1 % 21 % 236 000 232 600 195 000

Mar Feb Mar-08
Nettosparande, 500
MSEK 132 % 44 % 720 310

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen och First North. Statistik från NASDAQ OMX.
Den 13 oktober upphörde aktiehandeln att ske i jämna börsposter. Det gör att små affärer, som tidigare fått läggas ihop för att uppnå kravet på hel börspost, nu redovisas var för sig i handelsstatistiken. Detta bidrar till att antalet affärer har ökat jämfört med tidigare månader

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47
avanzabank.se