November 2009: Fondsparare väljer småbolag

Fondspararna fortsätter storköpa fonder under november. Antalet fondaffärer steg 72 procent jämfört med samma månad i fjol och snittköpet sjönk marginellt till 16 500 SEK. ”Fondspararna växlar nu upp ytterligare. Över hela linjen dominerar småbolag. Det märks i Sverige-, Kina- och Rysslandsfonder. Det är ett tecken på framtidstro. Senast småbolag var så populära var för tre år sedan”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Fondpengarna kommer från bankkonton, ränte- och företagsobligationsfonder. Även Östeuropa och Baltikum finns på säljtoppen. De 25-30 procent mest aktiva spararna har nysparat efter börskraschen 2008. De första kom tillbaka redan i februari. Och nu märks att fler börjat spara i fonder igen. Under november märks också hur andra vågen sparare som nu börjar om för första gången efter krisen. ”Andra vågen sparare märks och börjar nu med instegsmodeller som global-, tillväxt- och även Bric-fonder. Men den stora majoriteten av svenska sparare har fortfarande inte förändrat sitt sparande i fonder över huvudtaget sedan finanskrisen, utan fortsätter att spara på bankkonto och i gamla fonder”, säger Hemberg. Säljer kortsiktiga fonder Pengarna till de nya fondköpen kommer dels från sparkonton, men också från mer kortsiktiga val och hårt kritiserade fonder. “Spararna säljer företagsobligations- och räntefonder. Företagsobligationer överraskade många i början på året. Idag har spararna förhoppningsvis mer försiktiga förväntningar. Detta har å andra sidan gjort att vårens obligationsoptimister har sålt. Samtidigt har spararna även sålt fonder i ifrågasatta regioner som Baltikum och Östeuropa”, säger Hemberg. Mest köpta i november Mest sålda i november 1. Tillväxt 1. Företagsobligationer 2. Kina 2. Östeuropa 3. Svenska småbolag 3. Ränta 4. Ryssland 4. Ryssland 5. Bric 5. Balkan Fondhandel privatpersoner Förändring Förändring Nov Okt Nov 2008 en månad ett år Fondaffärer, – 7 % 72 % st 151 000 163 000 87 600 Fondaffärer – 4 % 79 % per dag 5 000 5 200 2 800 Fondaffärer 0 % 40 % 1,4 1,4 1,0 per fondkonto och mån Omsättning i – 14 % 19 % 19 % 22 % 16 % fondsparandet* Källa: Avanza Bank * Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. För mer information: Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47 avanzabank.se