April: Vinstvarningar saknades

Privata aktiehandeln i april stiger med fyra procent till 62 000 affärer per dag, jämfört med månaden före. Volymerna i privathandeln är däremot små. "Privatpersoner har avvaktat med att köpa storbolagen. Istället har många privatpersoner sålt av under månaden. Prognoserna för många bolag såg allt för svaga ut, tyckte spararna. Men nu i efterhand visar det sig att vinsterna var betydligt högre. Detta har i många fall vilselett privatpersoner att sälja i förtid. Många bolag borde ha vinstvarnat", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Aprilbörsen slutade några få procent ned efter en månad med stora kast i kurserna. Privatspararna har under tiden fortsatt att sälja. De har reagerat på svaga prognoser för storbolagen och sålt storbolag och även börshandlade index.

”Privatpersoner har sålt de flesta folkaktier som TeliaSonera och AstraZeneca. Även konjunkturkänsliga råvarubolag och börshandlade indexfonder har sålts ut”, säger Hemberg.

Men en rad storbolag som på förhand signalerat låga prognoser har trots allt på rapportdagen överraskat med betydligt högre vinster.

”Många stora bolag har gått häpnadsväckande 8-14 procent på rapportdagen. Det är ett tydligt tecken på att prognoserna varit kraftigt nedtonade. Här måste börsbolagen bli mer aktiva och vinstvarna, eller bli bättre på att leda analytikerna rätt. Att medvetet eller omedvetet sänka prognoserna för att kunna imponera på rapportdagen, är inte acceptabelt. Utomlands märks en liknande trend. Det kan visst stärka bolagens anseende på kort sikt, men riskerar tvärt om att urholka förtroendet för analytikerna på ett allvarligt sätt”, säger Hemberg.

Några bolag har trots allt lockat fler sparare i turbulensen.

”Spararna handlade på sig Volvo och H&M inför rapporterna. Nokia som tappat kraftigt senaste tiden lockade ändå till köp, både före och efter rapporten. Aktien brukar inte nå topplistorna, men under april är den finska aktien de svenska spararnas nummer fyra bland de mest köpta”, säger Hemberg.

Turbulensen var inte lika tydlig bland de små bolagen. Värdet på dem varierade inte lika kraftigt. Detta har intresserat privatspararna.

”Handeln i börsens minsta bolag har ökat tydligt senaste månaderna och har nu nått den högsta nivån sedan 2007. Varje dag har privatpersoner gjort 6 600 affärer i småbolag. Det är mycket nära gamla toppnivån på 7 200 affärer per dag. Som lägst har handeln i småbolag pendlat kring 2 000 affärer per dag”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring
en månad
Inlåning, MSEK 1 % 34 % 13 700 13 500 10 200
Konton, st 1 % 17 % 441 700 436 500 378 100
Nettoinflöde, MSEK -17 % 29 % 400 480 310

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se