December och 2011: Politisk oro gav rekordhandel

Privat aktiehandel steg under året till nya toppnivån 70 000 affärer per dag. "Politisk oro, stora börskast, rekord i robot- och ETF-handel skrämde svenska sparare till ovanligt många aktieaffärer. Vid årets slut har trots allt 36 procent fler sparare köpt än sålt. Årets mest köpta aktie är Volvo och mest sålda blev Ericsson. Ägare i småbolag drabbades däremot av ökentorka och blev årets förlorare", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Årets sista månad blev privathandeln ovanligt lugn med lägsta handeln på tre år eftersom sparare agerar mer jämt över hela året och kvittar allt mindre i sista sekunden.

Börsåret 2011 har präglats av politiska nyheter men inte alls lika många bolagsnyheter. Ändå har handeln slagit alla gamla rekord.

”Politisk oro har skapat stora börskast. Vi såg exempelvis Volvo variera som mest 15 procent på några få timmar. Spararna reagerade och gjorde som mest 220 000 aktieaffärer en enda dag, den 9 augusti”, säger Hemberg.

De stora börskasten skedde samtidigt som börsrobotar dominerade handeln och även börshandlade fonder (ETF:er) slog nya rekord på börsen och nådde 10 procent av volymen.

”Exakt vilken roll dessa nya stora aktörer har vet vi inte. Men stora kast skrämmer och bilden måste utredas och följas mer noggrant. Idag har inte ens internationella myndigheter datorkapacitet att analysera den nya börsen med tsunamivågor”, säger Hemberg.

Privatpersoner har påverkats mycket olika av 2011 års börs, beroende på storleken på de bolag de valt. Stora bolag har klarat börsoron bäst eller minus 17 procent. Mellanstora bolag har i snitt tappat 25 procent.

”I småbolagen syns inte oron i index för här har handeln ofta helt torkat upp och är ned 75 procent under toppnivåerna från 2007. Få affärer gör att aktierna är svåra att sälja. Vad de är värda vet då ingen. Här behövs krav på bolagen att ha fler aktieägare och bättre stöd i den dagliga handeln”, säger Hemberg.

Årets sista månad har handeln tunnats ut till 55 600 affärer per dag, vilket är den lägsta decemberhandeln sedan 2008.

”Spararna planerar sin handel allt bättre. Många använder idag kapitalförsäkring vilket gör att de inte behöver kvitta vid årets slut, utan betalar en låg jämn skatt istället. Med det nya investerarsparkontot lär kvittningshandeln minska ytterligare”, säger Hemberg.

Under året har spararna handlat mest i de stora folkaktierna. Volvo har under året 20 procent fler eller över 250 000 ägare. Ericsson har samtidigt tappat 18 procent.

Mest köpta (dec) Mest sålda (dec)
Volvo Lundin Petroleum
XACT Bull Boliden
Ericsson XACT Bear
Lundin Mining XACT Bear 2
XACT Bull 2 Swedbank
Tele2 H&M
Nokia SSAB
Alliance Oil Atlas Copco
Trelleborg TeliaSonera
Autoliv Sandvik

Källa: Avanza Banks 417 200 konton.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Dec 2011 Nov 2011 Dec 2010
Avanza Bank -19 % -25 % 29 400 36 200 39 200
Nordnet -16 % -17 % 22 600 26 900 27 100
Saxo-Etrade -54 % -44 % 1 900 4 100 3 400
Skandiabanken -6 % -37 % 1 700 1 800 2 700
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt -19 % -23 % 55 600 69 000 72 400
Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år 31 Dec 2011 30 Nov 2011 31 Dec 2010
Sparkapital, MSEK 0 % -10 % 74 200 74 000 82 000
Utlåning, MSEK -2 % -34 % 2 550 2 600 3 850
Inlåning, MSEK 1 % 26 % 14 600 14 400 11 600
Konton, st 1 % 18 % 417 200 412 600 352 200
Dec 2011 Nov 2011 Dec 2010
Nettoinflöde, MSEK -213 % -18 % -180 160 -220

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se