Maj: Fondsparare på halvfart väljer räntor

Fondspararna minskade under maj antalet fondköp med 38 procent. Storleken på affärerna har samtidigt minskat med 31 procent, jämfört med maj förra året. "Börsnedgången har givit spararna kortsiktiga glasögon. Trots låga räntor och rekordstora innehav i räntor väljer sparare ofta just olika räntefonder. Intresset för fonder är samtidigt det lägsta på flera år", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. De optimistiska spararna väljer Pakistan-, bioteknik och Thailandfonder som också utvecklats klart bäst senaste månaderna. Något intresse för teknikfonder med mycket av den nynoterade aktien Facebook, har inte märkts.

Under maj har alla de större fondmarknaderna pressats av debatten kring euron och Greklandskrisen. Börser särskilt beroende av utlandskapital som Ryssland och Brasilien har tappat mest. Liksom den svenska kronan som försvagats.

"Fondspararna har sålt delar av sina största innehav som Ryssland, Sverige och Norden. Samtidigt domineras köpsidan av ränte- och hedgefonder. Snittaffären har ökat något från 11 000 till 12 000 kronor, men nysparandet har bromsats upp", säger Hemberg.

Skepsisen mot aktiefonder gör att sparare nu letar efter olika räntefonder i större grad. Men även på räntesidan har utvecklingen varit ojämn och svag. Pressade räntor har tillfälligt lyft de långa obligationsfonderna. Företagsobligationsfonderna har ofta pressats något.

"Korta uppgångar i obligationsfonder har lockat många sparare. Men de långa räntefonderna kan snabbt tappa igen, vilket få sparare är beredda på. Utan många förknippar olyckligtvis långa räntefonder med stabil ränta, vilket är ett missförstånd", säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner
Förändring
en månad
Förändring
ett år
Fondaffärer per fondkonto och mån -20 % -38 % 0,8 1,0 1,3
Fondaffärer per dag -25 % -30 % 5 000 6 700 7 100
Fondaffärer, st -23 % -24 % 155 000 201 000 205 000
Omsättning i fondsparandet* -17 % -17 % 10 % 12 % 12 %

Källa: Avanza Bank.
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se