Maj: Oljebolag lockar före folkaktier

Privat aktiehandel i maj sjönk något med tre procent till 59 900 affärer per dag, jämfört med månaden före. Volymerna i privathandeln är fortsatt små. "Svag börs och lågt oljepris har fått sparare att välja bort folkaktier för oljebolag. Tre av fyra aktier i topp är nu oljebolag. Två är rena prospekteringsbolag. Det låter riskfyllt, men nio av tio sparare har dem endast som komplement", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Majbörsen är på minus sex procent och privatspararna har sålt det mesta av storbolag i verkstad, bank och telekom. Bland de 20 mest handlade aktierna fanns bara fyra köpta.

”Den ojämna svenska börsen har tröttat ut spararna. De har sålt delar av sina traditionella folkaktier och flyttat intresset utomlands till omdiskuterade nya oljefyndigheter”, säger Hemberg.

Oljefynd i Östafrika har lockat sparare till det nya Lundinbolaget Africa Oil. Ett mindre oljebolag i Sibirien; Petrogrand, har inte lika tydliga borresultat, men sparare söker lyckan i flera bolag. Även Lundin Petroleum har gjort sig kända för nya oljefynd det senaste året.

Intresset för historiens största börsnotering, Facebook, har däremot avstannat och trots kursras finns mycket få förlorare.

”Bara de 1 000 – 2 000 sparare som handlade första dagarna har fortsatt . Kursfall och tekniska problem på börsen i USA stoppade intresset från vanligt folk”, säger Hemberg.

Den svaga utvecklingen bland de stora bolagen har även fått spararna att välja småbolag i större utsträckning.

”Aldrig har privathandeln i småbolag varit så stor. 7 300 affärer per dag. Men handeln är dopad av att den mest handlade aktien alla kategorier är ett småbolag: Africa Oil”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Maj 2012 Apr 2012 Maj 2011
Avanza Bank 0 % -8 % 31 600 31 700 34 400
Nordnet -6 % 3 % 25 100 26 600 24 300
Saxo-Etrade -15 % -62 % 1 700 2 000 4 500
Skandiabanken -12 % -17 % 1 500 1 700 1 800
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt -3 % -8 % 59 900 62 000 65 000
Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år 31 Maj 2012 30 Apr 2012 31 Maj 2011
Sparkapital, MSEK -4 % -9 % 78 700 82 000 86 500
Utlåning, MSEK -4 % -34 % 2 900 3 030 4 400
Inlåning, MSEK 4 % 31 % 14 200 13 700 10 800
Konton, st 1 % 16 % 445 100 441 700 383 400
Maj 2012 Apr 2012 Maj 2011
Nettoinflöde, MSEK -25 % -3 % 300 400 310

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se