Feburari: Sparare väljer vinnarfonder

Fondspararna gjorde höga 1,7 fondbyten per person i februari . Det är 55 % mer jämfört med samma månad i fjol, visar statistik från 198 000 fondsparare.

Omflyttningen från sparande i räntor till sparande på börsen fortsätter i nu ökat tempo. Fondspararnas bytestakt tillhör nu de högsta någonsin noterade.

- Fondspararna ökar nu intresset för börsen och flyttar allt mer från räntor till aktiefonder. Sparare i fonder reagerar till och med snabbare än exempelvis aktieköparna. Antalet fondbyten ökar dramatiskt. 1,7 fondbyten i snitt på en månad är en enormt hög siffra. Fondspararna väljer mest välkända Sverigefonder och lämnar fjolårets succér som företagsobligationsfonder, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Småbolagsfonder dominerar på ett aldrig skådat sätt. De har stigit hela 14 % hittills i år vilket är klart mycket bättre än börsens uppgång på 9 %.

- Sparare har reagerat på småbolagens raketstart. En av fyra mest köpta fonder är småbolagsfonder. Anledningen är att de haft en bra start på året, och att 20 % av fondspararna redan sparat i dem sedan tidigare. Småbolagsfonder uppfattas också helt riktigt som mer lokala än många andra fonder med hög tillväxtfaktor, säger Hemberg.

Fokuset på lågprisfonder märks också. Den billiga investmentbolagfonden hos Spiltan har fått ett rejält uppsving och slåss, som ensam fond i kategorin, ändå in sig på topplistan. Ett så starkt genomslag för en fond kan säkert leda till att vi får se fler fonder med liknande inriktning framöver.

På säljsidan dominerar företagsobligationer på ett massivt sätt. På yttersta säljtoppen är 7 av 10 mest sålda alla företagsobligationsfonder.

- Efter fjolårets framgång väntar sig många sparare sämre avkastning här i år. Eftersom stigande ränta snabbt urholkar dessa fonder. Det gör att nyköpta fonder också lätt åker ut. Värre är det med gamla bortglömda obligationsfonder, där sparare kan förlora 10-15 miljarder närmaste åren, säger Hemberg

Fondhandel privatpersoner
Förändr 1 mån Förändr 1 år 13-feb 13-jan 12-feb
Fondaffärer per fondkonto och mån  42 % 54% 1,7 1,2 1,1
Fondaffärer, st 55 % 49 % 333 000 214 000 224 000
Fondaffärer per dag 72% 49 % 11 900 6 900 8 000
Omsättning msek 25% 48 % 4 000 3 200 2 700
Omsättning i fondsparandet* 12 %  36 % 19% 15% 14%

Källa: Avanza Banks 198 000 fondsparare

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, mobil: 070-861 80 47