Leif Pagrotsky tar plats i styrelsen för Avanza Pension

Leif Pagrotsky har valts in som styrelseledamot i Avanzas pensionsbolag.

”Mitt engagemang för ökad konkurrens och pressade priser på finansmarknaden ligger väl i linje med Avanzas affärsidé. Därför blev jag glad för erbjudandet att ingå i styrelsen för Avanza Pension och det var inget svårt beslut att tacka ja. Jag hoppas kunna bidra till styrelsearbetet med de erfarenheter jag samlat på mig i politiken, i Riksbanken och i EU”, säger Leif Pagrotsky, fd närings- och handelsminister.

”Det känns spännande och strategiskt riktigt att ha Leif ombord. Han har en bred politisk erfarenhet och sakkunskap, som är relevant för flera av de frågor vi driver, inte minst inom pensionsbolaget. Idag är politik och näringsliv integrerat på ett helt annat sätt än tidigare och det krävs politisk kunskap vid viktiga affärsbeslut. Frågan om fri flytträtt är ett tydligt exempel på det och där är Leifs medverkan vid sjösättningen av dagens pensionssystem relevant”, säger Martin Tivéus, vd på Avanza Bank

Leif Pagrotsky är en av Socialdemokraternas mest namnkunniga och erfarna politiker. Han har bland annat varit statsråd i tio år, samt vice ordförande i riksbanksfullmäktige i fem år. Till april i år var han även suppleant i den socialdemokratiska partistyrelsens verkställande utskott.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Martin Tivéus, vd på Avanza Bank

Mobil: 070 861 80 04

Mail: martin.tiveus@avanzabank.se

Leif Pagrotsky, Styrelseledamot Avanza Pension

Mail: leif@pagrotsky.com

Om Avanza Pension:

Avanza Pension bildades 2005 och är ett dotterbolag inom koncernen Avanza Bank som står för 40% av totalt sparkapital (inkl. kapitalförsäkring).

Pensionsbolaget erbjuder fördelaktiga pensionslösningar för både privatpersoner och företagskunder. Utan fasta avgifter ger det möjlighet till dubbel pension. Bolaget har haft en årlig tillväxttakt på 50-60% genom egen distribution. Det som hindrat oss att växa i en ännu snabbare takt är att det ännu inte råder fri flytträtt på marknaden, vilket vi bedömer kommer bli verklighet under 2015. Exempel på företagskunder är Acne, SAS och Svenska Spel.

Vår kundsupport finns tillgängliga per telefon, vår hemsida och FB för att svara på frågor och våra flyttcoacher hjälper till för att underlätta med flyttärenden.

Avanza Pension fick utmärkelsen Årets Livförsäkringsbolag 2010 (Risk och Försäkring Insurance Awards).

För mer information besök: https://www.avanza.se/aza/ap/hem/privat.jsp

Om Avanza Bank:

Avanza Bank är en internetbank som grundades 1999 och är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Bolagets vision är att du som kund ska få mer pengar över till sig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza Bank har över 290 000 kunder som har cirka 93,4 Mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar cirka 1.8% av den svenska sparmarknaden. Avanza Bank är näst störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker.

Avanza Bank har de senaste tre åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”.

För mer information besök: www.avanzabank.se