Mars: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza har under 2020 ökat med 86 100 och uppgick vid mars månads slut till
1 062 500. Det innebär en ökning med 37 000 kunder under mars. Nettoinflödet i mars var 9 090* MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde på 21 900* MSEK hittills under 2020.

mar-20 feb-20Förändring
månad %
mar-19Förändring
år %
Kunder, st1 062 500 1 025 6004870 80022
Nettoinflöde, MSEK9 090*6 550392 260302
Sparkapital, MSEK368 200 403 400-9335 70010
varav inlåning84 200*69 0002256 90048
Utlåning, MSEK23 100*23 900-318 10028
varav värdepapperskrediter4 280*5 390-214 810-11
varav Superbolånet PB8 390*8 30016 28034
varav extern bolånevolym (Bolån+)10 400*10 20027 05048
Antal courtagegenerande notor per dag, st **187 100 139 3003466 100183

* Preliminära siffror.
** Exklusive notor för fonder, Avanza Markets och aktier i courtageklass ”Start”, samt institutionella kunder.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer, 070-761 80 53, sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 1 miljon kunder med över 350 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 4,5 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste tio åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir