Mars: Spararna plockar upp kursförlorare

Nu är det ett år sedan Stockholmsbörsen bottnade i spåren av coronapandemin och med facit i hand har OMXSGI stigit närmare 87 procent sedan dess. Med en uppgång på nästan 8 procent i mars ser det även ut som att vi går mot den bästa marsmånaden på närmare 20 år eller minst 30 år sett till OMX30. Sektorrotationen mot värdebolag fortsätter alltjämt men privatspararna passade även på att köpa kursförlorare under månaden”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 397 500 affärer per dag i mars. Det är en minskning med 3 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Mars månad ifjol var historisk på många sätt och vis. Aktiviteten på marknaden saknade motstycke i modern tid. Månaden bjöd både på en nedgång om 26 procent och en återhämtning om 18 procent. Nu ett år senare ser vi att privatspararnas affärer ligger kvar kring fjolårets rekordnivå.”

Månadens köplista toppas av Volvo, följt av Embracer och Tesla.

”Volvo meddelade marknaden att den globala halvledarkris vi befinner oss i kommer att ha en betydande påverkan på tillverkningen under andra kvartalet. Produktionsneddragningarna kommer påverka både intjäning och kassaflöde, något som fick aktien att sjunka. Som mest var aktien ner 10 procent under månaden, vilket fick privatspararna att trycka på köpknappen. Köpen i Volvo är dubbelt så stora som i tvåan Embracer och antalet ägare har ökat 40 procent sedan årsskiftet”, säger Nicklas Andersson.

KöperSäljer
Volvo BEvolution Gaming
EmbracerNordea
TeslaTelia Company
OncopeptidesSwedbank
Investor BH&M
BolidenEnlabs
PowerCellMidsona
StillfrontMillicom
BonesupportHandelsbanken A
RobloxSEB A

”Utöver Volvo så återfinns även Embracer och Tesla i topptrion. Båda aktierna noterade en större nedgång under månaden samtidigt som de utgör favoriter bland privatspararna, som nyttjade nedgången till att köpa mer”, säger Nicklas Andersson.

”Embracer genomförde en riktad nyemission på 7,6 miljarder kronor för att finansiera sin fortsatta förvärvsresa, vilket marknaden till synes uppskattade. Tesla påverkades av den allmänna nedgången bland tech- och tillväxtbolag i USA samtidigt som flera konkurrenter aviserat satsningar inom elektrifiering den senaste tiden. Dessutom mottog marknaden besked om att bolagets marknadsandelar i Europa minskat”, fortsätter Nicklas Andersson.

Månadens säljlista toppas återigen av Evolution Gaming som till synes finansierar köpen i kursförlorarna.

”Evolution Gaming är en favorit bland privatspararna som gjorde entré i OMXS30 i samband med inledningen av börsåret 2021. Antalet aktieägare har stigit 400 procent sedan början av förra året och 27 procent sedan början av detta börsår. Starten på karriären inom indexet kastar ingen skugga över aktien som stigit 51 procent sedan årsskiftet, mest i hela OMXS30. För andra månaden i rad ser vi dock vinsthemtagningar bland privatspararna som rimligen bidrar till ombalansering av privatspararnas portföljer. En delikat paradox när en aktie stiger kraftigt samtidigt som vikten i ens portfölj då ökar. Antalet ägare har stigit senaste månaden, trots att det är den mest sålda aktien, vilket återigen vittnar om just vinsthemtagningar”, säger Nicklas Andersson.

Statistik privat handel

Antal affärer per dag**Mars 2021*Februari 2021Förändring månad %Mars 2020Förändring år %
Avanza 296 300358 400-17297 7000
Nordnet 97 500127 700-24107 600-9
Skandiabanken 3 6004 300-165 400-33
Privatspararna, totalt 397 500490 400-19410 700-3

* Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza
0790- 410 600