Juli: Tilltagande börsoptimism bland fondspararna

”Det oväder vi sett på börsen under året förbyttes till ett rejält högtryck under juli där breda Stockholmsbörsen stigit närmare 9% samtidigt som det globala indexet MSCI World stigit över 5%. Fondspararna fortsätter favorisera breda globalfonder som lockar varannan fondkrona under månaden. Samtidigt vallfärdar allt fler tillbaka till köpknappen, vilket är ett trendbrott”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 94 100 fondaffärer per dag i juli. Det är 16% färre än samma månad i fjol, visar statistik från 1 049 200 fondkunder hos Avanza.

”Alltjämt höga inflationssiffror och centralbanker med fötterna på bromsen har lett till ökad recessionsoro. Det i sin tur har fått både långa räntor och råvaror att falla tillbaka på bred front. Nu börjar marknaden hoppas på att vi passerat inflationstoppen och därmed snart kan skönja slutet på centralbankernas räntehöjningar, men det är än så länge osett”, säger Nicklas Andersson.

”Fondspararna fortsätter favorisera bred exponering via globalfonder som attraherar varannan fondkrona under månaden. Den valutamedvind som många globalfonder gett i år, tack vare dollarexponering, fortsatte med som mest 5% under juli, men mojnade framåt slutet av månaden i takt med att svenska kronan stärktes. Sjunkande långräntor har dock tagit över stafettpinnen och gett förnyad energi till techbolagen. Dessa utgör den enskilt största sektorexponeringen på amerikanska börsen, vilket gynnar globalfonder”, fortsätter Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderEnergifonder
SverigefonderRåvarufonder
BlandfonderRäntefonder (korta/långa)
InvestmentbolagsfonderTeknikfonder
LäkemedelsfonderHedgefonder

Intresset för globalfonder följs av Sverigefonder och blandfonder.

”Stockholmsbörsen som tillhört en av de sämre börserna globalt under året ser nu ut att bjuda på en rejäl revansch. OMXS30 går mot den första positiva börsmånaden i år. Den stigande temperaturen syns även bland fondspararna som i allt högre utsträckning favoriserar Sverigefonder – även om globalfonder än så länge ruvar på förstaplatsen”, säger Nicklas Andersson.

Energifonder är månadens mest sålda fonder.

”Energifonder lockade till högoktanigt köptryck under senvåren, men dumpas nu på bred front av fondspararna där 2 av 3 säljkronor utgörs av energi- och råvarufonder. Även om fondkategorierna gett en mycket hög avkastning sedan årsskiftet, har de sjunkit märkbart från toppen. Indexet S&P GSCI som inkluderar energi, industrimetaller, ädelmetaller, jordbruksprodukter och boskap har sjunkit 15% från årshögsta i mitten på juni. Detta medan oljepriset tappat närmare 25% från sin topp i mars. Priset riskerar att backa ännu mer om vi skulle få en recession”, avslutar Nicklas Andersson.

Fondhandel

Juli