Maj: Fondspararna rusar till energifonder

”Det sura börshumöret som genomsyrat året fortsatte i maj varpå vi fått lägga ytterligare en negativ månad till handlingarna. I takt med fallande marknadsräntor har dock riskviljan gradvis ökat. Globala energipriser har tvärtemot börsen trendat högre, vilket skapat en rusning till energifonder som lockar var tredje fondkrona under månaden”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Avanzas sparare gör 74 100 fondaffärer per dag i maj. Det är 28 procent färre än samma månad i fjol, visar statistik från 1 047 500 fondkunder hos Avanza.

”Den revansch vi såg för Sverigefonder i april blev kortlivad. Stockholmsbörsens OMXS30 sjönk i maj, vilket innebär att vi nu kan se tillbaka på ett år med enbart negativa börsmånader. Det har inte hänt en enda gång sedan 1990. I kategorin Sverigefonder lockade Avanza Zero flest fondkronor medan småbolagsfonder fick stryka på foten. Förvisso hade småbolagen också en mer utmanande månad, även om de klarat sig avsevärt bättre än storbolagen sedan årsskiftet”, säger Nicklas Andersson.

”Energifonder bjuder på högoktanigt köptryck genom att locka var tredje fondkrona i maj. Den amerikanska WTI-oljan har stigit 6 månader i rad, vilket är den längsta uppgångsperioden på ett årtionde. Nordsjöoljan har samtidigt stigit under 5 av de senaste 6 månaderna. Fondspararnas intresse för energifonder liksom oljepriset närmar sig nivåer vi inte sett sedan tiden strax efter krigsutbrottet”, säger Nicklas Andersson.

”Oljebolagen trängs i toppskiktet bland vinnaraktierna på Stockholmsbörsen och i USA är det enbart sektorerna samhällsnyttig infrastruktur och energi i S&P 500 som stigit under året. Energisektorn har rusat 63 procent, men väger alltjämt fjäderlätt i index med en vikt väl under 5 procent. Som fondsparare är det klokt att komma ihåg att det svänger. Efter förra pristoppen såg vi oljepriset sjunka 27 procent på 7 handelsdagar, så man bör nog se kategorin som en krydda snarare än ett basinnehav”, fortsätter Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
EnergifonderTeknikfonder
GlobalfonderSverigefonder
BlandfonderRäntefonder (korta/långa)
HedgefonderFastighetsfonder
RåvarufonderNordamerikafonder

Intresset för energifonder följs av globalfonder och blandfonder.

”Fondspararna fortsätter favorisera globalfonder, vilket ger en god riskspridning över hela världen. Tonvikten ligger dock på den amerikanska marknaden som, givet en osäker omvärld, lär upplevas som en trygg(are) hamn. En intressant detalj är att de sjunkande marknadsräntorna på senaste tiden gynnar teknikbolagen som utgör den enskilt största koncentrationen sektormässigt i amerikanska index”, säger Nicklas Andersson.

Teknikfonder är månadens mest sålda fonder.

”Det är tydligt att fondspararna varit momentumdrivna, givet det ökade intresset för energifonder. Även om Sverigefonder befinner sig i fondspararnas frysbox så har faktiskt Stockholmsbörsen (OMXS30) överpresterat amerikanska börsen den senaste månaden, både i SEK och USD. I takt med sjunkande marknadsräntor har även teknikindexet Nasdaq 100 fått upp farten relativt S&P 500 och flera teknikfonder har letat sig upp på vinnarlistan senaste månaden. De två mest sålda kategorierna börjar således onekligen få styrfart och det blir en nagelbitare om de åter lyckats locka fondspararnas intresse när det är dags att sammanfatta juni månad”, avslutar Nicklas Andersson.

Fondhandel

Förändring månad %Maj 2021Förändring