November: Fondspararna favoriserar börsen igen

”Det positiva börsklimatet från oktober har fortsatt i november. Breda Stockholmsbörsen (OMXSGI) har stigit över 8% under månaden och 19% sedan årslägsta 13 oktober. Globala indexet MSCI World har däremot inte hängt med, med en uppgång på bara 3% under månaden samtidigt som dollarn försvagats 4,5% mot kronan är facit svagt. Nu tror dock fondspararna på en vändning och säljer räntefonder till förmån för globalfonder som lockar var tredje köpkrona i november”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza. Avanzas sparare gör 69 200 fondaffärer per dag i november. Det är 36% färre än samma månad i fjol, visar statistik från 1 056 100 fondkunder hos Avanza.

”Fondspararnas delikata taktkänsla senaste tiden kan man inte kan annat än imponeras av. Globalfonder har favoriserats senaste halvåret och dollarförstärkningen har hållit dem nästintill flytande genom årets turbulens. Under oktober, i samband med årets tredje årslägsta, drog spararna ned på risken och globalfonder åkte in i frysboxen till förmån för räntefonder som därefter gynnades av sjunkande långräntor. Nu roterar man tillbaka in i globalfonder som inte hängt med Stockholmsbörsen, samtidigt som dollarn är svagare och därmed på marginalen ger mindre valutamotvind”, säger Nicklas Andersson.

”Att globalfonder nu bjuder på en renässans är ett tydligt finansiellt tecken på att riskviljan ökat under november. Fondspararna roterar tillbaka till aktieexponering och ett ytterligare tecken på detta är det faktum att Sverigefonder åter finns på köplistan för första gången sedan juli. Börsnedgången har till stor del varit räntedriven, men om man tror att den är närmare slutet än början så talar det för aktier. Även om den högre räntenivån nu innebär att räntor är ett bättre komplement i portföljen än tidigare”, säger Nicklas Andersson.

”Vi ser allt fler tecken på en inbromsande inflationstakt, vilket gjort att långräntor sjunkit tillbaka och adderat riskvilja i marknaden. Däremot har vi fortfarande inte sett effekten av hur stora vinsttappen för bolagen blir under den konjunkturnedgång vi har framför oss. Även om vi på vissa håll redan sett en regelrätt värderingskrasch, både i Sverige och globalt, hos främst tillväxtrelaterade bolag. Därmed är mycket redan diskonterat, men när det kommer till kritan är det enklare i teorin än i praktiken att pricka den absoluta botten”, säger Nicklas Andersson.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderObligationsfonder (USD)
SverigefonderAfrika & Mellanösternfonder
BlandfonderRåvarufonder
EuropafonderAsienfonder
NordamerikafonderBrasilienfonder

Intresset för globalfonder följs av Sverigefonder och blandfonder.

”Efter ett kvartal i kylan ser vi att Sverigefonder återigen favoriseras. Stockholmsbörsen har underpresterat många marknader globalt samtidigt som valutan försvagats rejält under året. När riskviljan ökar på marknaden bör det kunna leda till en revansch tids nog, frågan är om det är just detta fondspararna positionerar sig för. Det vi kan konstatera är att snittaktien på breda börsen stigit 35% sedan årslägsta. Det går som bekant fort i hockey”, säger Nicklas Andersson.

Obligationsfonder (USD) är månadens mest sålda fonder.

”Det faktum att obligationsfonder i dollar toppar säljlistan stärker tesen om att vi är i ett trendskifte. Frågan är om det håller i sig härifrån och framåt. Obligationsfonder med lång duration (genomsnittlig löptid) är räntekänsliga och har gynnats i takt med att långräntan sjunkit tillbaka från årets toppnivåer. En försvagning av dollarn kan samtidigt snabbt erodera den avkastningen”, avslutar Nicklas Andersson.

Fondhandel

Oktober