Avanza lanserar fondtorg med onoterade tillgångar

Nu vässar Avanza sitt erbjudande för kunder inom Private Banking och möjliggör exponering mot onoterade tillgångar. Via ett nytt fondtorg får man som kund exklusiv tillgång till semi-likvida fonder inom kategorierna Private Equity, Private Credit och Real Assets.

Det nya fondtorget, som går under samlingsnamnet Private Markets – onoterade tillgångar, består initialt av sex fonder med planer på att utökas på sikt. Fonderna ger exponering mot olika stadier inom Private Equity (onoterade bolag), men även Private Credit (företagslån och krediter) och Real Assets (fysiska tillgångar).

"Den här typen av onoterade tillgångar har tidigare varit svåra för privata investerare att köpa. Antalet unicorns utanför börsen har dessutom ökat de senaste åren. Nu kan vi äntligen erbjuda våra kunder inom Private Banking ett bredare investeringsunivers med möjligheten att få exponering mot onoterade spännande bolag och projekt”, säger Gustaf Unger, VD Avanza.

Fonderna på Avanzas plattform är så kallade semi-likvida fonder. Det innebär bättre likvididet, att man slipper teckningsperioder och får exponering mot de underliggande instrumenten direkt.

En investering på lång sikt
Eftersom Private Markets fonder har egenskaper och villkor som skiljer sig åt gällande allokering och handelsregler bör man bara investera med lång tidshorisont. Fonderna har en begränsad likviditet och man låser sitt kapital under upp till tre år, beroende på fond. Minsta köpbelopp är 100 000 kr och erbjudandet riktar sig till kunder inom Avanza Private Banking.

"Det känns fantastiskt roligt att vi nu lanserat det nya fondtorget. Det här är en del i att stärka vårt erbjudande till kunder inom Private Banking”, avslutar Gustaf Unger, VD Avanza.

Investeringar innebär en risk. Att spara i aktier och fonder har över tid varit ett bra sätt att få pengar att växa, men hur det går i framtiden vet ju ingen. Det kan gå både upp och ner så det är inte säkert att du får tillbaka pengarna du satte in.

För mer information vänligen kontakta:
Gustaf Unger, VD Avanza
Mejl: gustaf.unger@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 2 miljoner kunder med över 900 miljarder SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 7,5 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste 14 åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: avanza.se/ir