Kv2 2024: Svenskarna tror på bättre tider

Förväntningarna på börsens utveckling var i inledningen av året på topp. Efter andra kvartalet har dessa mattats av något, även om de fortsatt ligger på en hög nivå. Andelen som tror att de kommer kunna spara mer det kommande året ökar till den högsta nivån sedan andra kvartalet 2021. Det visar en undersökning om svenskarnas börshumör som Avanza har gjort i samarbete med Demoskop.

Svenskarna är fortsatt mycket optimistiska till Stockholmsbörsens utveckling det kommande året. 39 procent tror att börsen kommer att stiga. Det är en minskning jämfört med första kvartalet, men förväntningarna är ändå på en historiskt hög nivå då genomsnittet är 28 procent sedan undersökningen gjordes första gången 2018. Fler än på länge (37 procent) har ingen uppfattning om börsens utveckling det kommande året.

Vad tror du om Stockholmsbörsens utveckling de
kommande 12 månaderna?

Börsen kommer att stiga27%26%39%45%39%
Börsen kommer att sjunka27%30%13%9%10%
Oförändrad16%16%13%12%14%
Ingen uppfattning30%29%35%34%37%

Skillnaderna mellan vad kvinnor och män tror om börsens utveckling det kommande året är fortsatt stora. Varannan man tror att börsen ska stiga medan knappt var tredje kvinna tror detsamma. Ungefär varannan kvinna uppger att de inte har någon uppfattning om börsens utveckling, jämfört med 27 procent av männen.

”Stockholmsbörsens breda index (OMXSGI) var fram till halvårsskiftet upp nästan 11 procent. Det är en avkastning som många skulle vara väldigt nöjda med under ett helt börsår. Vägen till avkastning heter dock risk, vilket har utmanat spararna flera gånger i år. Troligtvis är det också därför så många är osäkra på vart börsen ska ta vägen. Det är såklart omöjligt att veta var börsen står om ett år, men jag tycker det är positivt att så många tror på uppgång eftersom det borde innebära att fler sparar och investerar mer. Det viktiga är att ha tålamod och inte bli besviken om pengarna skulle förlora i värde på kort sikt”, säger Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza.

Avanzas Sparindikator*

Kv23
132135262316-11-39-31-1-10-4263629

Fler kvinnor planerar att spara mer, även på börsen
Det är fler kvinnor (34 procent) än män (31 procent) som säger att de kommer kunna spara mer de kommande 12 månaderna jämfört med tidigare. Det är första gången som andelen kvinnor är större än andelen män. Samtidigt även andelen män som tror att de kommer kunna spara mindre från 15 till 21 procent.

Jämfört med de senaste 12 månaderna, tror du att du kommer kunna spara mer eller mindre de kommande 12 månaderna?

MänKvinnorMänKvinnorMänKvinnorMänKvinnorMänKvinnor
Mer29%15%25%14%29%21%38%23%31%34%
Mindre32%36%35%38%26%29%15%22%21%20%
Oförändrat38%47%39%44%40%47%43%51%45%43%
Vet ej2%2%2%4%4%3%4%5%2%3%

Den högre sparkvoten ska för en av tio kvinnor in på börsen. Det är en ökning jämfört med första kvartalet då åtta procent av kvinnorna svarade att de skulle spara en större andel på börsen det kommande året. Samtidigt minskar andelen män som ska göra detsamma, från 21 procent till 15 procent.

Planerar du att förändra ditt sparande på något av följande sätt de kommande 12 månaderna?

MänKvinnorMänKvinnorMänKvinnorMänKvinnorMänKvinnor
Ja, större andel placerat på börsen14%6%14%7%17%6%21%8%15%10%
Ja, mindre andel placerat på börsen8%8%14%10%9%9%7%8%10%7%
Nej, planerar ingen av ovanstående förändringar62%68%59%64%60%66%57%63%59%65%
Sparar ej5%7%4%7%5%7%4%6%5%8%
Vet ej11%12%10%12%10%12%11%15%11%11%

”Att andelen kvinnor som ska spara mer på börsen ökar är väldigt positivt ur ett jämställdhetsperspektiv. Det är fler män som sparar i både aktier och fonder totalt sett, och den skillnaden i risktagande gör att männens pengar får ett försprång utvecklingsmässigt. Det är viktigt för alla sparare att ha en bra balans mellan olika sparformer. Jag tror på att spara regelbundet, både på kort och lång sikt. Låt långsiktiga sparpengar växa på börsen och ta lägre risk med de kortsiktiga, exempelvis på ett sparkonto”, säger Philip Scholtzé.

*Avanza genomför, tillsammans med undersökningsbolaget Demoskop, en gång per kvartal en undersökning i syfte att få en bild av privatpersoners börshumör. Den primära frågeställningen är vad privatpersoner tror om Stockholmsbörsens utveckling kommande 12 månaderna. Avanzas sparindikator definieras utifrån detta som skillnaden mellan andelen som tror på stigande börs och andelen som tror på sjunkande börs de kommande 12 månader. En sparindikator på 0 innebär lika stor andel som tror på stigande som sjunkande börskurser. Ett negativt värde innebär att fler tror på fallande än stigande börskurser, medan ett positivt värde innebär att fler tror på stigande börskurser.

Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza
Mejl: philip.scholtze@avanza.se