Maj: Aktiespararna säljer storbanker och budaktier

”Rapportperioden har passerat och när vi snart stänger majböckerna kan vi se att det är Stockholmsbörsens bredare index som står som vinnare i kampen mot storbolagsindex. OMXSGI är upp 2,7 procent mot OMXS30 1,3 procent. Precis som i april är det framförallt svenska aktier som är mest köpta och sålda”, säger Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza.

I maj köper spararna främst Investor B, Getinge B och NVIDIA.

”Storfavoriten Investor finns med på köplistan med båda sina aktieslag. A- och B-aktierna skiljer sig i röststyrka, men handeln beror snarare på aktiernas pris. Aktiva investerare tredjar den ena framför den andra när kurserna drar isär. Bolaget har under månaden synts i rubrikerna efter köp i det befintliga innehavet Ericsson”, säger Philip Scholtzé.

”Den stora förloraren på köpsidan den här månaden är medicinteknikbolaget Getinge. Aktien som steg efter rapporten i slutet på april har under maj backat med över 20 procent. Kursen började falla efter en varning från amerikanska hälsovårdsmyndigheten FDA och fortsatte ned efter uppdaterade finansiella mål. Trots detta verkar aktiespararna optimistiska och köper”, fortsätter Philip Scholtzé.

”Volvo Cars utdelning av Polestar-aktier har engagerat de senaste veckorna. Aktien har handlats ned under maj, vilket väckte vd Jim Rowans intresse och i förra veckan köpte han aktier i biltillverkaren för 9,4 miljoner kronor. Det blir spännande att följa tajmingen på det insiderköpet. Aktiesparare som gillar pilotskolan följer efter och köper”, säger Philip Scholtzé.

KöperSäljer
Investor BCalliditas Therapeutics
Getinge BSwedbank A
NVIDIAHandelsbanken A
NIBE Industrier BSEB A
EvolutionOX2
Volvo Car BVolvo B
SinchSAAB B
Investor AHennes & Mauritz B
Kinnevik BTelia Company
Atlas Copco BAvanza Bank Holding

I maj säljer spararna främst Calliditas Therapeutics, Swedbank A och Handelsbanken A.

”Det fortsätter att komma bud på börsbolag och på säljsidan i maj ser vi två av dem. Läkemedelsbolaget Calliditas Therapeutics toppar listan efter att det kommit ett rekommenderat bud på bolaget från japanska Asahi Kasei. Budpremien på över 80 procent speglas i aktiens utveckling. Även energibolaget OX2 har fått se sin aktie rusa efter bud från EQT. Aktien är upp 45 procent den senaste månaden och aktiespararna verkar onekligen passa på att plocka hem sina vinster”, säger Philip Scholtzé.

”Bland de mest nettosålda aktierna i maj hittar vi de tre storbankerna Swedbank A, Handelsbanken A och SEB A. Troligt är det kopplat till Riksbankens sänkning av styrräntan med 0,25 procentenheter tidigare under månaden, vilken kommer påverka bankernas ränteintäkter”, avslutar Philip Scholtzé.

Philip Scholtzé, Sparekonom Avanza
070 846 43 49