Maj: Fondspararna allt mer offensiva

”Stockholmsbörsen (OMXSGI) går mot en uppgång runt 3 procent i maj och har med det utvecklats närmare 12 procent sedan årsskiftet. Det blir allt mer tydligt att Sverige är på väg ut ur lågkonjunkturen och fondspararna positionerar sig därefter. Efter en lång period med en stor majoritet av fondkronorna placerade i globalfonder börjar nu andra fondkategorier ta mer och mer plats”, säger Felicia Schön, Privatekonom på Avanza.

”I början av maj gav Riksbanken beskedet att Sveriges styrränta sänks med 25 punkter. I samband med det verkar fondspararna mer optimistiska om den svenska ekonomins framtid. Under månaden gör nästan 20 procent fler fondsparare nettoköp som är hela 2,5 gånger större än för ett år sedan, vilket är en otroligt stor ökning”, säger Felicia Schön.

I maj köper fondspararna globalfonder, Sverigefonder och investmentbolagsfonder.

”Globalfonder är fortfarande fondspararnas stora favorit. Kategorin har länge stått för en övervägande majoritet av fondköpen men nu ser vi att dominansen börjar avta ordentligt till förmån för andra, och fler, fondkategorier. Både Sverigefonder och Investmentbolagsfonder ökar kraftigt, men även andra kategorier såsom tillväxtmarknadsfonder, Europafonder och Kinafonder ökar i popularitet bland fondspararna. Det ser ut som att man växlar upp riskviljan”, säger Felicia Schön.

”Flera fondkategorier blir allt mer populära, men det är en som verkligen sticker ut i månadens fondhandel. Småbolagsfonder har rört sig från att vara den näst mest nettosålda kategorin i april till sjätte mest nettoköpta i maj. Jag har varit förvånad över att fondspararna tidigare varit så passiva i småbolagsfonderna, men det verkar som att en faktisk räntesänkning var det som behövdes för att spararna skulle återfå tron på marknaden. För de som köpte tidigt under månaden har det givit fin avkastning också – svenska OMXS Small Cap GI har stigit med över 9 procent i maj”, fortsätter Felicia Schön.

Mest köptaMest sålda
GlobalfonderJapanfonder
SverigefonderEnergifonder
InvestmentbolagsfonderNordenfonder
BlandfonderRysslandsfonder
NordamerikafonderFöretagsboligationsfonder i SEK

I maj säljer fondspararna främst Japanfonder, energifonder och Nordenfonder. Även Rysslandsfonder och svenska företagsobligationsfonder letar sig upp på säljlistan.

”Precis som i april ser vi en fortsatt trend med en minskad andel av fondhandeln som nettosäljs. Det innebär att även förhållandevis små summor av nettosälj gör att fondkategorierna dyker upp på listan över mest sålda. Mönstret är dock snarare att det är enskilda fonder som fondspararna väljer att sälja, än trender i vissa sektorer eller marknader”, säger Felicia Schön.

”Japanfonder är dock en kategori som generellt gått från att vara nettoköpt förra månaden till att toppa säljlistan i maj. Min bedömning är att det inte är någon särskild händelse som utlöst detta, utan att det mer troligt beror på att vi befinner oss i ett skifte i den ekonomiska cykeln som gör att fondspararna allokerar om och prioriterar andra regioner och marknader”, avslutar Felicia Schön.

Felicia Schön, Privatekonom Avanza
E-post: felicia.schon@avanza.se