Avanza har sedan start arbetat för lägre priser och ökad transparens på finansmarknaden, samt med folkbildning inom privatekonomi. Vår övertygelse är att vi genom ansvarsfulla produkter och villkor, användarvänliga verktyg, samt genom att utbilda och inspirera bidrar till att fler människor har möjlighet att stärka sin ekonomiska självständighet.
Vi arbetar dagligen med att höja den finansiella kunskapen bland befolkningen. Genom att gratis och öppet för alla utbilda inom sparande och investeringar ger vi människor möjlighet till insikter om hur de kan öka sin ekonomiska självständighet och skapa en trygg framtid. Våra sparprofiler bidrar till att frågor om sparande, investeringar och privatekonomi får större utrymme i media och blir en del av den offentliga diskussionen. Vi driver opinion och utmanar etablerade strukturer som inte gynnar spararna.
Att bidra till ökad jämställdhet inom sparande är centralt för vårt hållbarhetsarbete och ökad jämställdheten i sparandet är ett av våra tre övergripande hållbarhetsmål. Vi arbetar aktivt med att nå ut till bredare målgrupper och för att främja kvinnors sparande. Intresset för aktier hos kvinnor ökar men fortfarande är sex av tio aktieägare män.
Avanza Akademin är en lathund i sparande och innehåller grundläggande kunskap som innebörden av begrepp, termer och företeelser samt tidlös information för att vägleda våra kunder hur de kan tänka när de väljer aktier, fonder och andra värdepapper, samt hur man bygger olika typer av portföljer. Här finns även svar på frågor avseende allt från skatt och deklaration till bolån, kryptovalutor och hållbart sparande.
I Avanzabloggen och Avanzapodden blandas fördjupande information med grundläggande nybörjarkunskap. Innehållet är anpassat efter aktuella händelser i syfte att sprida insikter kring hur man kan tänka när det ekonomiska läget förändras. Nyhetsvärdet och variationen i innehållet gör oss relevanta för alla kunskapsnivåer, såväl den aktiva investeraren som nybörjarsparare.
Vi strävar alltid efter att vara så nära våra kunder som möjligt och har hög närvaro på sociala medier. Vi kommunicerar dagligen med kunderna via X, Facebook, Instagram, YouTube och TikTok.
Partnerskap, medlemskap och nätverk: