Juli: Ovanligt lågt intresse för fonder

Svenska fondsparare visar ett mycket lågt intresse för sina fonder sommaren 2011. Under juli var handeln ned 28 procent, till 0,7 byten per sparare, jämfört med samma månad i fjol. "Trots att svenskarna är i mitten av en högkonjunktur visar svenska folket det lägsta intresset för aktiefonder på flera årtionden. Äldre sparare konsumerar hellre och korttidsparkerar då bara i räntefonder. Yngre svenskar är betydligt mer optimistiska och väljer smala aktiefonder, som Indonesien, Korea och japanska småbolag. Men yngre har mindre sparpengar och därför märks de inte lika väl i statistiken", säger Claes Hemberg sparekonom Avanza Bank.

Stockholmsbörsen tillhör år 2011 en av världens svagaste börser, där istället Ryssland och USA leder börsutvecklingen. Reaktionen är också tydligt bland de äldre svenskar som har mest Sverigefonder. De har sålt aktiefonder för totalt 14 MDR SEK i år. Det är största tappet sedan fondsparandet startade på 1980-talet.

”Många äldre har ännu inte lyckats att bredda sitt sparande, vilket gör dem överdrivet beroende av just svenska bolag. Yngre svenskar har oftare ett betydligt bredare sparande”, säger Hemberg.

Samtidigt märks en omfattande handel i obligations- och räntefonder. Äldre sparare som köper dem ser ofta fram mot att konsumera. Sparare som säljer dem har redan bestämt sig för vad de ska köpa.

Yngre sparare väljer däremot smalare fonder och de som utvecklats bäst sista tiden. Indonesien är exempelvis upp 9 procent senaste månaden.

”Bra börs i Indonesien, Korea och Japanfonder lockar framföra allt unga sparare den här sommaren. Men att välja fond från senaste månadens topplista är en chansning. Unga sparare borde titta tillbaka flera kvartal och dessutom vara noggranna med avgifterna på fonder”, säger Hemberg.

Mest köpta i juli  Mest sålda i juli
 1. Obligation  1. Sverige småbolag
 2. Ränte  2. Obligation
 3. Indonesien  3. Ränte
 4. Korea  4. Fastighet
 5. Sverige  5. Tillväxt

Fondhandel privatpersoner
Förändring
en månad
Förändring
ett år
 Fondaffärer, st -3 % -28 % 114 000 118 000 159 000
 Fondaffärer per dag -5 % -27 % 3 700 3 900 5 100
 Fondaffärer per fondkonto och mån 0 % -36 % 0,7 0,7 1,1
 Omsättning i fondsparandet* 0 % -37 % 10 % 10 % 14 %

Källa: Avanza Bank
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se