Februari: Fondbyten ökar - Oljefonder i fokus

Sparstatistik privatpersoner 2006-03-01 Privathandeln på börsen var i februari 38 000 aktieaffärer per dag, vilket är på en fortsatt mycket hög nivå. Antalet fondbyten steg samtidigt med fyra procent. - Många fondsparare breddar nu sina fondinnehav och får därmed ett mer stöttåligt sparande.Kortsiktigt finns däremot ett orosmoln - stora innehav i oljefonder. En snabb nedgång i oljepriset skulle kunna slå mycket hårt mot 10-20 procent av spararna. Många känner inte ens till sina innehav i olja, som kan finnas dolda i bland annat Östeuropafonder, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza. Svenskarnas aktie- och fondhandeln fortsätter på rekordnivå, 50 procent över 2005 års snitt. Bland aktieköpen återfinns små och mellanstora bolag. Säljaktierna är storbolag som Ericsson, TeliaSonera och framför allt Skandia efter att det står klart att bolaget hamnar i utländska händer. - Varje vecka har vi sett 10 procent av Skandiaspararna sälja sina innehav. Februari har varit spiken i kistan för folkaktien Skandia, säger Hemberg. Den stabila börsuppgången har samtidigt väckt fondsparare att byta fonder. - Var fjärde fondköp är nu i oljefonder. Annars är fondtoppen Olja, Turkiet och Hedgefonder. Börsoro i Japan har samtidigt fått många att sälja japanfonder. De långsiktiga ägarna ligger dock kvar, säger Hemberg. Mest köpta fonder (februari) Mest sålda fonder (februari) - Olja och gas - Japan - Turkiet - Batikum - Hedge - Balkan - Sverige - Sverige - Kina - Räntefond Fondsparare, fakta** Månatlig förändr. Feb Jan Antalet sparare +7% 31.100 29.200 Antal fondbyten per dag +4% 2.600 2.500 Antal aktieaffärer* per dag, st Månatlig förändr. Feb Jan Avanza -6% 16.200 17.100 Etrade -2% 7.200 7.300 Nordnet -7% 12.800 13.700 Skandiabanken -12% 2.300 2.400 Övriga banker Särredovisas ej --- --- Privatspararna, totalt -6% 38.300 40.600 Aktiesparare, fakta** Månatlig förändr. Feb Jan Utlåning, MSEK -1% 2.200 2.300 Inlåning, MSEK +15% 3.700 3.200 Antalet sparare +2 110.700 108.400 Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. Källa Stockholmsbörsen. *Statistik från Stockholmsbörsen ** Baserat på alla Avanzas 106 000 depåkunder per 31 december För mer information: Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47