Premiär för Superlånet: 35-40 % billigare än vanliga bolån

Idag lanserar Avanza Bank Superlånet. Räntan som erbjuds är 0,99 procent* för Premiumkunder** hos Avanza Bank och 0,89 procent* för Avanza Private Banking-kunder. ”Oss veterligen finns det inget billigare sätt för svenskar att låna pengar hos banken, om man bortser från lån som är villkorade av att kunden måste köpa en produkt. Med Superlånet kan kunden spara 35-40 procent jämfört med sitt vanliga bolån och ännu mer jämfört med andra lån. Därför kan sparare kapa en stor del av sina ränteutgifter genom att betala av sina andra lån och istället låna på värdepapper”, säger Nicklas Storåkers, VD Avanza Bank. Villkoren för Superlånet är enkla: • Godkänd kreditansökan av Avanza Bank. • Låna upp till 35 procent av värdet på en utvald lista av ett 50-tal aktier och indexfonden Avanza Zero. • Säkerhet i form av minst tre utvalda aktier (ingen enskild aktie får stå för mer än 49 procent av värdet) eller Avanza Zero. Att låna på värdepapper är ett flexibelt sätt att låna. Inga andra avgifter än räntan tillkommer. Räntan är rörlig och kunden kan närsomhelst betala tillbaka hela eller delar av lånet. Därefter kan man återigen låna pengar om man vill. Kunden får automatiskt den förmånliga räntan på Superlånet om villkoren uppfylls och kunden meddelas om villkoren för Superlånet inte längre uppfylls. Utöver de utvalda aktier och Avanza Zero så kan kunden ha andra aktier, fonder och obligationer på sitt konto. ”Vi tycker att kunder som tar låga risker ska få extra bra villkor. Med Superlånet premieras kunder som har stor buffert, god spridning i sin aktie- och fondportfölj och likvida värdepapper som säkerhet. Avanza Bank har hållit på i tio år med lån med värdepapper som säkerhet och haft mycket låga kreditförluster. Under finanskrisen hade Avanza Bank inte en enda krona i kreditförlust. Vi är därför mycket trygga med att erbjuda Superlånet”, säger Nicklas Storåkers. Läs mer om Superlånet på www.superlanet.se. För mer information: Nicklas Storåkers, VD Avanza Bank, telefon 070-861 80 01 avanzabank.se * Effektiv årsränta. ** Det kostar inget att bli Premiumkund, det finns inget krav på lägsta insättning och man betalar heller inga fasta avgifter.