April: Sverige- och Koreafonder lockade

Svenska fondsparare minskade antalet fondbyten med 22 % under mars, jämfört med samma månad förra året. Det är stigande boräntor som spökar hos svenska sparare. En av fem sparare fortsätter däremot med sina fondköp. "Tryggheten i Sverigefonder och tillväxten i Koreafonder lockade optimisterna. Det är första gången Koreafonder nått fondtoppen. Även bland försäljningarna finns överraskningar. Spararna har äntligen genomskådat realräntefonderna som idag kostar mer än de smakar", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Efter årets svala inledning på världens börser gör svenska sparare återigen fler köp i aktiefonder. Och spararna säljer ränte- och fastighetsfonder.

”Det flesta köpen har gått till svenska småbolagsfonder. En överraskande stor del, eller 15 % av alla köp, har varit Sverigefonder. Det är ett lyckokast före den starka svenska rapportperioden. Köpen i Koreafonder är sannolikt en kort modenyck efter att dessa fonder haft bra avkastning den senaste månaden”, säger Hemberg.

Även i sina försäljningar har fondspararna visat på nya tag. Räntefonder har då och då synts på säljlistorna, men nu märks för första gången även realräntefonderna på säljtoppen.

”Äntligen har spararna sett igenom myten att realräntefonder skulle rädda ränta. Det är bara en dyr försäkring. När realräntefonder nu ger 2 % är det i själva verket -2 % efter skatt och prisökningar. Realräntefonder är idag knappat någon sparform. Nu tar realräntefonderna mer pengar än vad de ger”, säger Claes Hemberg.

Storleken på månadens försäljningar har minskat med 15 % medan fondköpen är oförändrade.

Fondhandel privatpersoner
Förändring
en månad
Förändring
ett år
Fondaffärer, st -9 % -22 % 172 000 190 000 221 000
Fondaffärer per dag -16 % -23 % 5 700 6 800 7 400
Fondaffärer per fondkonto och mån -27 % -31 % 1,1 1,5 1,6
Omsättning i fondsparandet* 3 % -2 % 18 % 15 % 20 %

Källa: Avanza Bank
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se