Börsstatistik privatpersoner 2005-11-01 : Oktober: Privatpersoner sålde oljeaktier och oljefonder

Privathandeln på börsen var under oktober 25 000 aktieaffärer per dag. Det är i nivå med den föregående månaden och 20 procent över samma månad i fjol. - Oljebubblan har börjat pysa ut, och privatpersoner har sålt både oljeaktier och oljefonder. Det är första gången vi sett många sparare sälja ut dessa. Spararna har istället börjat köpa Ericsson och Nokia, för första gången på många år, säger Claes Hemberg, informationschef Avanza.

Oljeaktierna har varit årets makalösa framgång med snittuppgång på 150 procent vad gäller aktier och 50 procent på fondsidan. - Men septembers stora köp blev oktobers storsäljare. Oljeaktierna har på en månad tappat en tredjedel av årets uppgång. Det ser ut som att oljebubblan håller på att pysa ut. Det var tydligen mer spekulation än ökad efterfrågan på olja som drev upp oljepriserna tidigare i år. Och nu märks en tydlig utförsäljning även av exempelvis Rysslandsfonder, säger Hemberg. Privatspararna belåning för aktieköp har också fortsatt upp 6 procent. Snittspararen lånar idag 17 200 kronor för att äga aktier. Det följer trenden med ökad utlåning för aktie- och fondköp. Totalt sett är börsen däremot mer skeptisk. Antalet blankade aktier har ökat med 62 procent senaste månaden. Statistik Antal aktieaffärer* per dag, st Månatlig förändr. Sep Aug Avanza +1% 10.200 10.100 Etrade -7% 4.800 5.200 Nordnet -5% 8.600 9.000 Skandiabanken -1% 1.500 1.500 Övriga banker Särredovisas ej --- --- Privatspararna, totalt -2% 25.100 25.800 Aktiesparare, fakta** Månatlig förändr. Sep Aug Utlåning, MSEK +6% 1.700 1.600 Inlåning, MSEK -6% 2.900 3.000 Antalet sparare +1 99.700 98.400 Blankning* Månatlig förändr. Vecka 43 Vecka 38 Totalt värde, Mdr SEK +32% 20,0 15,2 Antal aktier, milj st +63% 215 132 Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. Källa Stockholmsbörsen. * Statistik från Stockholmsbörsen ** Baserat på alla Avanzas 97 000 depåkunder För mer information Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47