Hållbarhetsmål
Ökad andel kapital i hållbara investeringar
Avanza är en plattform för sparande och investeringar och syftet med vårt utbud är att tillhandahålla en bredd. Avanza har ingen rådgivning men vill genom tydlig hållbarhetsinformation, bra beslutsstöd och utbildning inspirera till och underlätta hållbara investeringar. Vi vill att Avanza ska vara det självklara valet för den som vill spara hållbart, med tydliga hållbara alternativ inom varje produktområde. När Avanzas hållbarhetsmål lanserades i januari 2020 ingick även målet att öka andelen kunder som sparar i hållbara alternativ. Andelen kapital är betydligt mer relevant för en hållbar utveckling varför målet för antalet kunder har tagits bort.
Uppfattas som det ledande hållbara varumärket och det naturliga valet för hållbart sparande samt öka andelen kvinnor bland nya kunder till 50 procent
Genom att utbilda, driva opinion och utmana vill vi skapa möjligheter för fler människor att stärka sin ekonomiska egenmakt och inspirera till att en ökad andel av sparkapitalet investeras i hållbara produkter. Vi vill driva på utvecklingen mot en hållbar finansmarknad. Avanzas kundbas består till 65 procent av män och att bidra till ökad jämställdhet inom sparande är också centralt för vårt hållbarhetsarbete.
En organisation med en jämn fördelning mellan kvinnor och män, bli klimatpositiva
Vår övertygelse är att en jämställd organisation bidrar till en bättre företagskultur, gör Avanza mer dynamiskt samt skapar en bättre förståelse för omvärlden och dess utveckling. Än så länge är antalet män fler än kvinnor bland våra medarbetare. Målet mäts i koncernledning och bland chefer med personalansvar. Vi ska vara en klimatsmart organisation med koll på vårt ekologiska avtryck. Varje år görs en klimatanalys som mäter vårt klimatavtryck i form av tjänsteresor, elektricitet, kontorsmaterial och inköpt material etc. Klimatanalysen görs med hjälp av ett oberoende analysverktyg och baseras på beräkningsmetodiken i Green-house Gas Protocol (GHG Protocol). Vår strävan är att bli klimatpositiva genom att minska vårt eget klimatavtryck och klimatkompensera för resten.
Employee Net Promoter Score på minst 50
Se ovan.