November: Fondsparare prutar på räntefonder

Svenska fondsparare ökade antalet fondbyten med 67 procent till 1,0 byte per sparare under november, jämfört med månaden före. "Fondspararna prutar nu på fondavgifterna genom att gå från dyra till billigare räntefonder. Dessutom har de sålt obligationsfonder, vilket är enligt skolboken när statslåneräntorna är historiskt låga. Det märks också ett pyrande intresse för både svenska och utländska aktiefonder", säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank.

Novembers heta debatt om fondavgifter märks nu hos fondspararna.

"Sparare har prutat 80 procent på fondavgiften genom att välja bort dyra räntefonder med avgifter kring 0,7 procent och istället välja fonder med 0,15 procent i avgift. Men det är långt kvar. Över nio av tio fondandelar finns bland de dyra fonderna", säger Hemberg.

Börsoron har även fått spararna att välja hedgefonder, vilket varit ovanligt de senaste åren. Men sannolikt hittar sparare till hedgefonderna när värsta börsoron redan är över.

November blev en besvärlig börsmånad med fallande kurser mest över hela världen. Svenska börsen tillhör de som föll kraftigast, eller som mest -10 procent. Ljuspunkterna i fondvärlden var Ryssland och Kina där börserna fortsatte att stiga. Dessa lockade också genast svenska fondsparare till sig.

"Sedan finanskrisen är Ryssland- och Kinafonder de som varit starkast. Under november slutade de återigen på plus. Det har lockat svenskarna att köpa. På köplistan finns också bredare global- och tillväxtfonder", säger Hemberg.

På säljsidan märks hur pressade statslåneräntor fått spararna att sälja obligations- och realräntefonder. Även högrisk företagsobligationer har spararna sålt ut.

Fondhandel privatpersoner
Förändring
en månad
Förändring
ett år
Okt
Fondaffärer, st 60 % 0 % 178 000 111 000 178 000
Fondaffärer per dag 59 % 0 % 5 900 3 700 5 900
Fondaffärer per fondkonto och mån 67 % -9 % 1,0 0,6 1,1
Omsättning i fondsparandet* 78 % 0 % 16 % 9 % 16 %

Källa: Avanza Bank
* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se