Mars: Spararnas riskaptit ökade rejält i mars

”Stockholmsbörsen (OMXSGI) har haft en tuff inledning på året där index sjönk 26 procent under 44 handelsdagar. En nedgång som intensifierades efter att Ryssland invaderade Ukraina. I början på mars bjöds vi dock på ett rejält positivt omslag som lyfte börsen 15 procent och som fått spararna att rusa till köpknappen”, säger Nicklas Andersson, sparekonom Avanza.

Privatspararna gör 339 500 affärer per dag i mars. Det är en minskning med 15 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Globala förvaltare dumpade europeiska aktier i den snabbaste takten någonsin under en enskild vecka i mars. Stor osäkerhet om hur kriget i Ukraina skulle påverka börsen skapade en blixtsnabb nedkylning av riskviljan. Sedan dess har börsen vänt med besked, vilket lett till att spararna nu gjort de största nettoköpen på länge”, säger Nicklas Andersson.

”Den stigande riskaptiten påverkades positivt av avtagande säljtryck och energipriser som sjönk tillbaka från höga nivåer. Dessutom började marknaden hoppas på fruktsamma fredssamtal mellan Ryssland och Ukraina. Sist men inte minst har vi även fått den första räntehöjningen från amerikanska FED sedan 2018. Räntehöjningen bryter ytspänningen och minskar osäkerheten på marginalen, vilket märktes genom att börsen faktiskt steg på beskedet”, säger Nicklas Andersson.

”Nästa hållpunkt är rapportsäsongen som snart drar igång. Stigande energi- och råvarupriser har fördyrat både produktion och transporter. Detta till trots har vi än så länge varit förskonade från alltför många vinstvarningar. Hur väl bolagen lyckats navigera den svåra finansiella terrängen och vad de säger om den närmaste framtiden blir högintressant och lär sätta tonen för börshumöret framåt”, fortsätter Nicklas Andersson.

Månadens köplista toppas av Volvo B, följt av Swedbank och Avanza.

”Volvo Group sjönk dubbelt så mycket som börsen efter invasionen av Ukraina och handlas alltjämt lägre än de senaste årens historiska snitt. Volvo Group har därtill en stark balansräkning med möjlighet till rejäla utdelningar och en värmande direktavkastning i absoluta toppskiktet. Sist men inte minst påverkar omställningen mot elektrifiering, en trend som lär kunna få förnyat fokus. Detta sammantaget lockade spararna att trycka på köpknappen”, säger Nicklas Andersson.

KöperSäljer
Volvo BAstraZeneca
SwedbankLundin Energy
AvanzaSwedish Match
SSAB BVeoneer
SAAB BAkelius
SKF BGHP Specialty Care
Electrolux BFortnox
H&MMillicom
NordeaEnQuest
SBBAltria

Månadens säljlista toppas av AstraZeneca, följt av Lundin Energy och Swedish Match.

”Läkemedelsbolaget AstraZeneca har agerat krockkudde för spararna under det turbulenta börsåret med en uppgång på 15 procent sedan årsskiftet. I takt med att breda börsen hittade fotfäste och riskviljan tilltog var det fler sparare som valde att ta hem en del vinst i AstraZeneca för att stuva om i portföljen, till synes mot bolag med hög direktavkastning”, avslutar Nicklas Andersson.

Handelsstatistik privatspararna*

Mars 2022**Februari 2022Förändring månad %Mars 2021Förändring
år %
Antal affärer per handelsdag339 500398 900-15400 300-15
varav Avanza 253 600299 500-15295 800-14

* Statistik från Nasdaq. Avser köp- och säljtransaktioner på Nasdaq Stockholm och First North hos Avanza, Skandiabanken och Nordnet.
** Preliminära siffror.

Nicklas Andersson, sparekonom Avanza